Degenen die mindful zijn, leven niet alleen gelukkiger en gezonder, ze nemen ook een deel van de drukte uit het leven. Mindfulness helpt je zelfs om innerlijke rust te vinden, beter te slapen en minder angstig te zijn.

De oplossing voor stress en hectiek van alledag? Het is mindfulness – de kunst om naar je innerlijke wezen te luisteren en meer aandacht te besteden aan de signalen van het lichaam.

Het allerbeste nieuws is dat mindfulness te leren is. 

Mindfulness – zweverig gedoe?

Toen ik voor het eerst in aanraking kwam met mindfulness, duwde ik het ver van me af. “Dat zweverige gedoe”, totdat ik me erin ging verdiepen door een collega die dit wekelijks onder begeleiding deed.

Ik wist dat ze in een zeer stressvolle periode van haar leven zat, maar merkte dat hoe meer ze sprak over haar meditatie momenten en de mindfulness trainingen, ze meer ontspannen en relaxter werd. Niet alleen in die ene stress situatie, maar ook in het algemeen op het werk. Ze werd steeds rustiger in alles wat ze deed en bedachtzamer in alles wat ze zei. En het werkte aanstekelijk want het werd ineens zoveel malen fijner om met haar te werken. Ze bracht de rust over.

Mindfulness – wat is het?

Mindfulness is de bewuste innerlijke houding om je volledig op het moment te concentreren. Bewust luisteren en observeren, met al je zintuigen in het hier en nu zijn. We leren te registreren wat er om ons heen en in onszelf gebeurt en verliezen ons niet meer in piekeren over het verleden of zorgen over de toekomst.

Mindfull leven betekent meer dan alleen rust en ontspanning . Mindfull zijn betekent vooral ook:

“Alles mag er zijn.”

Gedachten, gevoelens en een fysieke toestand waarnemen, zonder te oordelen.

Het grote voordeel van mindfulness

Dankzij mindfulness kunnen we steeds terugkeren naar het heden. We ontwikkelen een besef van hoe het werkelijk met ons gaat, wat we voelen en ook wat we nodig hebben. Het helpt om zorgen en problemen in verband te brengen en er afstand van te nemen. Zelfs in stressvolle en kritieke situaties kunnen we dan zelfverzekerder handelen.

In plaats van ons zorgen te maken en te twijfelen aan wat was en wat zou kunnen zijn, zijn we nu in staat om dankbaarheid te oefenen en ons te concentreren op het positieve en het goede dat ons in het leven overkomt.

Dit bewustzijn kan op veel gebieden van het leven worden toegepast, van bewuste voeding tot lichamelijk welzijn tot interpersoonlijke relaties.

Mindfulness oefeningen

Iedereen die last heeft van acute stress en worstelt met innerlijke onrust , moet weten: je kunt mindfulness leren om meer ontspannen, zelfverzekerder en geconcentreerder te worden.

Mindfulness meditatie

Rust is voor iedereen, of je nu helemaal nieuw bent in meditatie of een ervaren expert. Het is ook voor iedereen die behoefte heeft aan een mentale pauze, een rustgevend geluid of een vredige nachtrust.

Er is een prachtige app voor op je telefoon, Calm, die je begeleidt tijdens een meditatie. Deze geleide meditaties zijn beschikbaar in lengtes van 3 tot 25 minuten, zodat je de perfecte lengte kunt kiezen die bij je schema past.

Rozijn methode

Natuurlijk kun je gedachteloos een doosje rozijnen wegknagen. Bij deze oefening gaat het er juist om dat je heel bewust de rozijn bestudeert en opeet. Zo maak je kennis met mindfulness en ga je misschien al een beetje anders naar de wereld kijken.

Het enige wat je nodig hebt is een rozijntje en een rustige plek. Volg alle stappen op je gemak. Neem er steeds zeker 10 seconden de tijd voor, langer mag ook.

  1. Kijken : Kijken naar de omgeving of een object in een rustige sfeer, alsof je het nog nooit eerder hebt gezien. Bijvoorbeeld zoiets simpels als een rozijn.
  2. Beschrijf : Vertel jezelf in je eigen woorden hoe de rozijn eruitziet (de kleur, de vorm, het oppervlak…).
  3. Voelen : sluit je ogen en voel precies hoe de rozijn aanvoelt (hard, zacht, gerimpeld, glad, plakkerig…).
  4. Geur : Hoe ruikt de rozijn in je hand? Welke gevoelens komen op? Trek? Anticiperen?
  5. Voelen : Leg de rozijn op de tong. Hoe voelt dat? Heeft ze een smaak zonder te kauwen?
  6. Kauwen : Eerst één keer. Wat verandert er? Kauw vervolgens langzaam 10-20 keer. Slikken. Volg het pad van de rozijn.

Deze methode lijkt in eerste instantie misschien vreemd, maar het helpt ons om ons hoofd niet te verliezen op alledaagse en zelfs meer stressvolle momenten en om onze ogen op de essentie te houden. Het is ook meestal de eerste mindfulness oefening die je doet als je een cursus hierin volgt.

Mindful zijn in het dagelijkse leven kan ook

  • Observeer mensen in een café of in de trein zonder oordeel
  • Sluit je ogen en luister naar de geluiden om je heen (vogelgezang, kabbelend beekje, wind in de bladeren)
  • Geniet van een kopje thee of koffie , verwarm je handen aan het kopje, proef de geur…
  • Was je handen zorgvuldig (bijv. met lavendelzeep, lavendel kalmeert) en breng daarna in alle rust een olie of crème aan
  • Adem bewust: Adem diep in door je neus, bol je buik naar buiten – houd je adem even in – en trek je buik weer in met de krachtige uitademing

Wat je moet weten

Een bewuster leven leiden gaat niet van de ene op de andere dag. Het is een proces. Wees geduldig en oefen om terug te komen naar het hier en nu, vooral op meer ontspannen momenten. Wanneer stress, deadlines en crises samenkomen, heb je meer ervaring en kun je er steeds beter mee omgaan.

Het beste van HELGA direct in je mail? Meld je aan voor onze nieuwsbrief.