Dit bericht kan affiliate links bevatten. Lees de disclaimer voor meer informatie.

Heerlijke knapperige spekkies op grote, sappige champignons met ertussen de zachte, romige crème fraîche. Dat is wat je met dit recept gaat maken: Geroosterde portobello’s. Heerlijk als ontbijt of bij je brunch. Het gerecht heeft maar 3 gram koolhydraten per persoon, dus kan ook in een koolhydraatarm menu.

Wat is een portobello nu eigenlijk?

Het klinkt heel gewichtig allemaal, maar een portobello is de volgroeide versie van een kastanjechampignon, waarvan de hoed volledig geopend is. Portobello’s hebben meestal een dwarsdoorsnede van ongeveer 12 cm. Ze komen van oorsprong uit Amerika, maar worden tegenwoordig ook jaarrond in Nederland geteeld.

Was champignons nooit met water!

Veeg portobello’s voordat je ze gaat bereiden altijd schoon met keukenpapier. En leg de champignons nooit in water: ze zuigen zich hiermee vol, waardoor je de smaak minder goed proeft.

Hoe lang kun je portobello’s bewaren?

Portobello’s kun je 5 tot 7 dagen in de koelkast bewaren. Je kunt ze beter niet rauw invriezen, want net zoals alle champignons bevatten portobello’s veel water, dat ze loslaten als je ze ontdooit. Bak ze daarom altijd voordat je ze invriest. Voorbewerkte portobello’s zijn in de vriezer, in een diepvriesbakje, 3 maanden houdbaar. Haal ze de dag voor gebruik uit de vriezer en laat in de koelkast ontdooien. Warm ze in ca. 15 minuten op in een voorverwarmde oven op 180 °C.

RECEPT: Geroosterde portobello’s met crème fraîche & spek

Geroosterde portobello's met crème fraîche & spek

Geroosterde portobello's met crème fraîche & spek

Ingrediënten

  • 2 grote portobello's
  • 1 el olijfolie
  • 2 eieren
  • 2 el halfvolle crème fraîche
  • 2 plakjes spek, knapperig gebakken
  • peper en zout

Instructies

  1. Verwarm de oven voor op 200 °C. Leg de portobello's op een stuk folie dat groot genoeg is om een pakketje te vormen. Lepel de olie erover en voeg peper en zout toe. Vouw de pakketjes dicht en leg ze op een bakplaat. Bak de portaobello's 20 minuten in de oven, of tot ze zacht zijn.
  2. Vul intussen een koekenpan tot de helft met water, breng het aan de kook en zet het vuur laag. Breek de eieren boven de pan en laat ze ongeveer 3 minuten zachtjes koken. Schep ze met een schuimspaan uit de pan en laat ze uitlekken.


  3. Leg een portobello op elk bord en leg er een gepocheerd ei op. Schep een lepel crème fraîche erop. Breek het spek in stukjes en strooi ze erover. Breng het geheel op smaak met peper en zout.

Nutrition Information

Amount Per Serving Carbohydrates 3g

Heb je dit recept geprobeerd?

Laat me weten wat je van het recept vindt door een reactie op de website of deel een foto van jouw versie op bijv. Instagram met #helgapost. Dankje alvast.

Pin het recept!
Het beste van HELGA direct in je mail? Meld je aan voor onze nieuwsbrief.