5 basisstappen om je ideale klant te bereiken

5 basisstappen om je ideale klant te bereiken

5 basisstappen om je ideale klant te bereiken

Als je als ondernemer met je hoofd boven het ‘internet-maaiveld’ uit wilt steken, dan deel je je kennis en ervaring. Gratis. Waarom? Mensen – potentiële klanten – zijn dagelijks op zoek naar informatie. Om ervoor te zorgen dat jouw informatie daar ook tussen staat, en klanten je vinden, moet je informatie delen. Als het belang van bloggen voor je onderneming je duidelijk is, komt de volgende vraag; hoe doe ik dat? Daarvoor heb ik vijf basis stappen om je ideale klant te bereiken op een rij gezet. Als je deze neemt ben je al goed op weg om meer bereikbaarheid te krijgen.

Stap 1 – De basis

De basis is het platform waarop je je informatie gaat delen. Dit is de meest belangrijke keuze die je moet maken. Heb je al een website, dan kun je informeren of er een mogelijkheid is om een blog te integreren. Is je website al gemaakt met WordPress, dan is het een kwestie van de aanwijzingen opvolgen die op je dashboard staan aangegeven. Heb je nog geen website en begin je helemaal nieuw, dan is de keuze simpel.

Hoewel er veel verschillende wegen zijn die naar Rome leiden, is er toch maar één platform (voor mij) dat met kop en schouders boven de rest uitsteekt; WordPress. Een ander platform kiezen is uiteraard geen probleem, maar kies wel het juiste. Een verkeerde keuze hierin kan ervoor zorgen dat je je doelen moeizamer kunt behalen.

Als je je opties toch wilt verkennen, zijn er verschillende andere platforms die volledig gratis zijn en waarmee je in een paar stappen je site kunt instellen, bijvoorbeeld Weebly, Joomla en Drupal. Houd er echter rekening mee dat de meeste van deze sites op de lange termijn niet werken voor een bedrijfsblog. Beperkingen op het gebied van ontwerp, functionaliteit en SEO zullen het later zeer moeilijk maken om een ​​succesvol bedrijfsblog te hebben. WordPress is helemaal ingesteld om als blog te worden gebruikt. En is tevens gratis.

WordPress is het meest veelzijdige en gebruiksvriendelijke platform dat er is.

En nee, ik heb er geen aandelen in (helaas), maar ik maak er al jaren gebruik van. Er zijn twee soorten WordPress-sites en het is belangrijk dat je de juiste kiest. Er is WordPress.com, waarmee je binnen een paar minuten een website en een blog kunt instellen. Het nadeel hiervan is dat je geen eigen domein kunt gebruiken. Je krijgt dan zoiets als www.janpietersblog.wordpress.com. Om professioneel over te komen en je andere doelen met je zakelijke website en blog hebt, is het reden genoeg om deze versie niet te gebruiken.

Ik raad het gebruik van WordPress.org aan om je eigen blog (én website) te maken, dat door jezelf wordt gehost. Omdat ik geen kennis heb van de werking van andere platforms, hebben de volgende stappen alleen betrekking op WordPress.

 

5 basisstappen om je ideale klant te bereiken

Bewaar op Pinterest om later te lezen: 5 basisstappen om je ideale klant te bereiken

Stap 2 – The looks

Een van de beste functies van WordPress is dat je hiermee eenvoudig het uiterlijk van je blog kunt aanpassen met behulp van thema’s. Er is een grote lijst met gratis thema’s beschikbaar via het dashboard, of je kiest voor premium (betaalde) versie met meer opties en mogelijkheden. Je vindt ze op een site als ThemeForest. Houd bij het kiezen van een thema rekening met het volgende:

  • Is het responsive? Dat wil zeggen; wordt het correct weergegeven op verschillende apparaten, zoals mobiele telefoons en tablets?
  • Hoe zijn de reviews. Wanneer je een geschikt thema hebt gevonden, lees dan eerst de reacties. Hoe is de service voor als je vragen hebt? Is er een forum waarin je je vragen kunt stellen? En hoe snel worden die vragen beantwoord. Let hier op.
  • Is het thema zelf aan te passen zodat het bij jouw huisstijl past? Let hierbij op het wijzigen van kleuren, navigatiemenu, knoppen, widgets, etc.

Stap 3 – De naam

Om herkend te worden op het internet moet je een naam kiezen. Als je al een bedrijf (of website) hebt is de keuze makkelijk, mits deze nog beschikbaar is. Om de naam te gebruiken op het internet registreer je deze als je domeinnaam. Dit is de URL die wordt gebruikt voor toegang tot je blog en/of website. Een domein registreren hoeft niet duur te zijn. Zorg ervoor dat je domein makkelijk te onthouden is maar toch specifiek genoeg is om jou te onderscheiden van sites of bedrijven met een vergelijkbare naam.

Stap 4 – De publicatie

Om je blog op het internet te publiceren heb je hosting nodig. Het hosten van je website kost geld en dat is gemiddeld iets meer dan een domeinnaam laten registreren. Het hoeft echter geen dure aangelegenheid te zijn, maar kies wel een betrouwbare hostingservice. Vimexx was mijn eerste keuze destijds, omdat het goede service levert tegen een laag tarief. Het staat inmiddels als best beoordeelde van Nederland beschreven. Ik gebruik voor een andere website nu Xel. Deze kunnen grotere websites aan, d.w.z. meer bezoekersaantallen verwerken en de service is snel en accuraat.

Stap 5 – Het plan

De laatste stap is de leukste, maar tegelijkertijd ook de meest intensieve. Je moet nu gaan nadenken wat het doel van je blog is. Wat wil je bereiken? Stel je zelf de volgende vragen:

  • Wat is je hoofddoel?
    Is het om leads* te krijgen, wil je een e-maillijst samenstellen of als een expert gezien worden in jouw vakgebied? Wat is het plan om je ideale klant te bereiken? Bepaal je hoofddoel.
  • Hoe vaak ga je bloggen?
    Twee tot drie keer per week is ideaal, maar voor de meeste ondernemers niet haalbaar. Eén keer per week, of zelfs één keer per maand, is al beter dan helemaal niet. Zolang je maar consistent bent in het publiceren van nieuws op je blog.
  • Wat is de “stem” van je blog?
    Hoe ga je je potentiële klanten aanspreken? Vlot en leuk? Vooraanstaand en respectabel? Theoretisch en belerend? Waar je ook voor kiest, zorg dat je dezelfde lijn in al je blogs doortrekt.
  • Hoe wordt jouw lezer je klant?
    Hoe ga je ervoor zorgen dat je lezers actie ondernemen terwijl ze op je blog zijn? Een e-mailoptie-inbox zodat ze op je mailinglijst komen? Een link naar een verkooppagina om je producten of diensten te bekijken? Of een oproep tot actie om een ​​offerteaanvraag in te vullen? Dat noem je een Call-to-Action.**

Zodra je aan de hand van bovenstaande vragen een plan hebt opgesteld, ga je schrijven. Richt je op onderwerpen waarbij je unieke inzichten deelt of waar je echt iets kunt toevoegen met jouw kennis en ervaring. Herhaal niet alleen wat iedereen al zegt op het internet. Wees origineel en schrijf over onderwerpen die van waarde zijn voor jouw publiek.

*Een lead is een aanvraag voor meer informatie over een product of dienst. De afzender van een lead (een bedrijf of persoon) kan vanwege deze interesse gezien worden als een potentiële klant. Leads kunnen bijvoorbeeld binnenkomen via een informatieformulier op de eigen website.
**Call to action is een begrip uit de marketingwereld. Het zijn bijvoorbeeld afbeeldingen, teksten en/of buttons die uw bezoekers over halen om een specifieke actie te ondernemen. Met een oproep tot actie geeft u dus aan wat iemand kan doen op uw website.

Delen? Graag!
Helga Post

Helga Post is een inventieve en ervaren ondernemer. Ze denkt graag mee door zich te verplaatsen in jouw bedrijf. Ze is leergierig, nieuwsgierig en draagt graag bij aan het succes van een ander. Ze schrijft over haar eigen ervaringen naar het online ondernemerschap.

Vond je het interessant? Laat anderen dat weten.

LinkedIn
Email
Facebook
Facebook
RSS