Waarom je een blog naast je website moet

Waarom je een blog naast je website moet

Waarom je een blog naast je website moet

Jij weet als geen ander wat je met je bedrijf wilt bereiken. Je weet dat je een boodschap of een product hebt, waar je doelgroep van op de hoogte moet worden gesteld. Je maakt reclame om ze te laten weten dat je er bent en je hebt natuurlijk een website, zodat je te vinden bent. Maar ze vinden je niet tussen al die miljoenen websites! Dan is het tijd voor een blog naast je website, om de wereld te laten weten wat jij in je mars hebt. Laat ze weten wat jouw expertise is en steek je hoofd boven de menigte uit.

Waarom heeft mijn bedrijf een blog nodig?

Er zijn miljoenen ondernemers die op dezelfde manier denken en die ook allemaal een website hebben. Maar om gevonden te worden op dat reuze web is er meer nodig dan een website, en een Facebook pagina.

Misschien heb je al een Facebook pagina om bij een grotere groep in beeld te komen. Misschien adverteer je al (betaald) via Facebook en filter je je doelgroep, zodat je meer bereik krijgt. En dat bereik koppel je door naar je product of dienst. Je gebruikt Facebook dus als een marketingtool.

Op dezelfde manier kun je een blog op je website gebruiken. Een bijkomend voordeel is dat je in een blog je kennis kunt delen. Je expertise, zodat je toekomstige klanten zien dat je er verstand van hebt. Vertrouwen opbouwen, een relatie aangaan. Dat is immers waar het allemaal om gaat.

Kortom; je wilt dat ze naar je blog kijken als een bron van informatie, die ze nodig hebben en waarnaar ze terugkeren.

Gebruik een blog als marketingtool

Marketing is een nogal vage term, vooral als je nog maar net begint met ondernemen. De term wordt nogal eens verward met ‘verkopen’, maar dat is het in geen geval. Het heeft natuurlijk met je verkopen te maken, maar het is een gevolg.
Voorafgaand aan het verkoopproces is je marketing heel belangrijk. Zonder marketing geen verkoop.

Wat is marketing

Marketing is hoe je je product of dienst presenteert. Hoe je het naar buiten brengt, promoot, positioneert. Een manier waarop je bepaalt hoe je je klanten gaat bereiken en vinden. De verkoop kan pas na dit proces plaatsvinden.

Een blog moet je daarom ook niet inzetten om verkopen te genereren, maar om je expertise of je waarde naar buiten te brengen. Door middel van een blog (jouw informatie) vinden klanten jou en jij je klanten.

Ik maak toch reclame!

Je zoekt hulp om die ellenlange to-do lijst af te werken, maar je kent niemand in je directe omgeving die weet hoe. Waar zoek je dan? Juist! Op het internet.
Je zoekt op het internet naar informatie over hoe je efficiënt die lijst af kunt werken. De allereerste resultaten die Google je geeft zijn betaalde artikelen, die waarschijnlijk je vraag niet beantwoorden. Het zijn meestal websites die een product aan je willen verkopen, maar geen informatie bieden. Daar heb je niets aan.

Daaronder vind je inhoud waar je iets aan hebt en negen van de tien websites met waardevolle informatie die je bezoekt, zijn blogs. Geen bedrijvenwebsite, maar een blog vol informatie en kennis!

Mensen willen geen product, maar informatie

Wat vertelt ons dat? Laten we teruggaan naar “… meestal websites die een product aan je willen verkopen …”

Je bent op zoek naar informatie en niet naar een product. Dus ook al zou je door een betaalde advertentie via Google bovenaan de pagina komen, dan nog ben je niet interessant.
Het vertelt ons dus dat alléén een website en reclame maken geen zin heeft.

Het vertelt ons ook veel over wat een blog zou moeten bieden! Allereerst is dat relevante informatie. Mensen zijn zoekende op het internet en hoe meer jij hun vragen beantwoordt, hoe dichter je bij jouw consument komt.
Ten tweede moet je blog open staan voor die consument. Dat wil zeggen; er moet geen reden zijn dat je toekomstige klant weg klikt, omdat er alleen maar kreten als “Koop mij!” op hem afkomen.

Dan verkoop ik toch niks!

Ja-zeker-wel.
Jij, als ondernemer, moet weten dat je eerst een euro moet investeren om twee euro te kunnen verdienen. Je moet geven om te krijgen.

Waarom ben je een ondernemer? Omdat je je eigen baas wilt zijn? Omdat je denkt dat je het beter kunt dan iemand anders? Omdat jij de expert bent in jouw branche?

En met een blog kun je juist investeren zonder geld uit te geven. Jouw kennis, ervaring en expertise kosten immers niks. Alleen wat tijd om het op te schrijven.

Geef je kennis gratis weg

Deel wat je weet en wat je leert. Deel het regelmatig, zodat je lezers weten wanneer en waar ze gemakkelijk de informatie kunnen vinden die ze willen.
Als je dit lang genoeg doet ontwikkel je ‘fans’, je potentiële klanten, die op de hoogte zijn van je product of dienst. En zelfs als ze nog niet klaar zijn om te kopen, zit jouw merk al in hun geheugen. De kans dat ze door hun enthousiasme je website delen met andere mensen, is groot en die mensen zijn wel klaar om nu te kopen.

Zorg voor een goede beoordeling

Er is heel veel informatie beschikbaar op internet. Ik kan maar weinig onderwerpen bedenken waarover niets op het internet staat. Om heel eerlijk te zijn; ik kan géén onderwerp bedenken op dit moment.

Dat betekent dat er véééél op dat internet staat. Elke 18 maanden verdubbelt het totale aantal gegevens dat wereldwijd wordt gemaakt, én dat tempo versnelt.

Hoe kun je dan nog opvallen?

Zoekmachines zijn heel slim. Kort nadat je een blog start, ‘screnen’ de robots van de zoekmachines (de bots) jouw inhoud via hun algoritmen*.
Je blog krijgt een hogere beoordeling als je de juiste grammatica en spelling gebruikt en als bezoekers van de website je artikelen leuk vinden, delen of erop reageren.

*Een algoritme is een eindige reeks instructies, die vanuit een gegeven begintoestand naar een beoogd doel leidt.
Vergelijk een algoritme met een recept in de keuken.  Om aardappelsalade te maken kan het ene recept de instructie "schil de aardappel" bevatten en daarna de instructie "kook de aardappel". Bij een ander recept kunnen die twee stappen omgedraaid zijn. Beide recepten zullen echter vragen deze stappen voor alle aardappelen uit te voeren en het eindresultaat is een lekkere aardappelsalade.
Bron: Wikipedia

Gebruik zoekwoorden

Zoekmachines zoeken ook naar belangrijke zoekwoorden waarnaar zoekers op zoek zijn. (Hoe vaak werd hier het woordje ‘zoeken gebruikt?) Afhankelijk van de hoeveelheid van die woorden, die je website bevat, zal dit de relevantie van je site verhogen of juist niet, op basis van een gebrek daaraan.
Dus voordat je een blog start, moet je eerst op zoek gaan naar onderwerpen waarover jouw potentiële klanten iets willen weten, en naar de specifieke woorden of woordgroepen die erbij horen om de onderwerpen te vinden.

Lever kwaliteit

Wat je aan informatie weggeeft, moet origineel, feitelijk, uniek, van hoge kwaliteit, interessant en vooral relevant zijn voor wat lezers willen weten. Dat is veel om in evenwicht te brengen. Mijn beste advies is, focus op het aanbieden van relevante informatie die goed geschreven en boeiend is.

Je kunt later trefwoorden en populaire onderwerpen vanuit zoekmachines toevoegen, maar als je inhoud niet goed is, heeft het toevoegen van zoekmachine woorden geen zin. Als je informatie niet goed geschreven is of geen waarde toevoegt, zullen mensen niet (terug) komen. En dat zal de waarde van jouw kennis of product geen goed doen.

Waarom je een blog naast je website moet

Bewaar op Pinterest om later te lezen: Waarom je een blog naast je website moet

Moet ik een blog starten?

Omdat bloggen niet zo eenvoudig is en de zoekmachines je inspanningen controleren, moet een klein bedrijf dan nog een blog bijhouden?

Het antwoord is simpel: Ja!

Je website zal eerder verschijnen op de resultatenpagina’s van zoekmachines als je een blog hebt. En niet alleen om je een blog hebt, maar doordat je meer informatie aanbiedt. En die resultaten zijn zo belangrijk nu steeds meer mensen het internet gebruiken om hun aankopen te doen.

Waarom moet ik zo hoog in de resultaten van de zoekmachines?

Dat is ook heel simpel: Waar klik jij als eerste op?

Bedenk eens hoe jij je informatie nu zoekt. Door hoeveel pagina’s blader jij voordat je op een link klikt? Meestal kies je meteen de resultaten van de eerste pagina. Toch? En dan meestal ook nog het liefst bovenaan, want alles moet snel tegenwoordig.

En dat is waarom. Als jij met jouw blogonderwerp bovenaan in Google staat, heb je al 95% van de internetgebruikers binnen.

Waar je staat in Google, op welke pagina, is heel belangrijk. Dit wordt pagerank* genoemd. Hoe meer verkeer je blog ontvangt, hoe interessanter de inhoud is, hoe meer likes en shares het ontvangt, hoe hoger het scoort.

*PageRank (afgekort PR) is een cijfer dat Google geeft aan het belang van een pagina. Het geeft een indicatie van de populariteit, als ook de mate van indexering van de pagina. Google waardeert deze PR met een cijfer 1 tot en met 10. PageRank heeft te maken met de linkbuilding.
Bron: Vindkracht9

En dat betekent dat meer mensen je website zullen vinden –
blog, producten, diensten – alles!

Hoe vaak moet je blogartikelen schrijven?

Mijn advies is blog wanneer je kunt, en wanneer je wilt.

Maar denk er niet te lang over na, begin gewoon ergens. Eén keer per maand is beter dan helemaal niet. Wekelijks is beter dan maandelijks en dagelijks is beter dan wekelijks. Doe gewoon wat je kunt doen. Hoe meer je schrijft, hoe gemakkelijker het wordt.

Hoe meer tijd je steekt in het bloggen, hoe minder tijd je gaat besteden aan het runnen van uw bedrijf.

En ja, marketing is een onderdeel van het runnen van een bedrijf, maar er is meer dan dat.

” Tijd is een valuta dat kostbaarder is dan geld” –
vooral voor een ondernemer

Je hebt er maar zo weinig van, dus besteed het verstandig.

De kwaliteit van een blogartikel is belangrijk, maar ook de grootte. Om je concurrenten voor te blijven moet je vaker bloggen. Op die manier zullen de zoekmachines zien dat jouw website actiever is dan die van anderen. Plus, meer blogartikelen betekent meer kans dat je website ontdekt wordt door de zoekenden op het internet.

Elke keer dat je een artikel aan je blog toevoegt, voeg je meer waarde toe aan je website. En blogartikelen met waardevolle informatie (over jouw producten of diensten) zijn Evergreens, die nog jaren later potentiële klanten aantrekken. Dus wat je nu schrijft is een investering voor een hele lang tijd.

Waar moet je over schrijven?

Schrijf over je bedrijf. Schrijf over je klanten (zonder namen te noemen uiteraard). Schrijf over je producten (wat kun je er mee?).
Schrijf over je successen, je mislukkingen en de geleerde lessen. En, als je durft, schrijf enkele interessante verhalen die betrekking hebben op hoe je besloot om ondernemer te worden.

Persoonlijke verhalen over je bedrijf en hoe je het hebt gedaan, helpen je om in ‘contact’ te komen met toekomstige klanten. Je krijgt een connectie, mensen zien de mens achter een bedrijf. Op die manier bouw je een band. En daar kun je gebruik van maken. Als je een goede relatie hebt met de lezers van je blog kun je vragen om een recensie, om een reactie op je product of dienst. Maak daar gebruik van.

Kun je het schrijven uitbesteden?

Jazeker. Je kunt professionele bloggers voor je laten schrijven. En ja, je kunt ze betalen om inhoud te verzinnen die je lezerspubliek zou aanspreken. Dat heet Content Writing.
Als je besluit om een ​​blog te starten en uit te besteden, zorg dan dat je iemand vindt die zich in kan leven in jouw bedrijf, jouw product of dienst. En die kan schrijven op een toon en stijl die bij jou past.

 

Ik wil het bloggen uitbesteden

Dat kan. Via het pakket Content writing schrijf ik 4 blogartikelen per maand (één per week), zorg ervoor dat het wordt gevonden door Google (SEO) en deel het voor je op jouw social media kanalen. De tekst is uiteraard foutloos en voorzien van een passende stockfoto of een eigen afbeelding. In overleg maak ik een contentplanner zodat alle onderwerpen aan bod komen en van daaruit je blog wekelijks wordt gevuld.

Plan zelf uw afspraak in om kennis te maken

Delen? Graag!
Helga Post

Helga Post is een inventieve en ervaren ondernemer. Ze denkt graag mee door zich te verplaatsen in jouw bedrijf. Ze is leergierig, nieuwsgierig en draagt graag bij aan het succes van een ander. Ze schrijft over haar eigen ervaringen naar het online ondernemerschap.

Vond je het interessant? Laat anderen dat weten.

LinkedIn
Email
Facebook
Facebook
RSS