Dit bericht kan affiliate links bevatten. Lees de disclaimer voor meer informatie.

Of het nu gaat om wandelen of fietsen, maar ook in de trein of in de auto – wie onderweg is, heeft snel trek. Maar wat voor eten is dan ideaal? Wat is het beste eten voor onderweg? Wat levert de beste voedingsstoffen en de meeste energie onderweg, maar belast je tegelijkertijd niet.

TEKST REDACTIE – BEELD GETTY IMAGES

“Ik heb honger!”

Meteen trek na vertrek

Sommige mensen krijgen meteen trek als ze gaan wandelen of fietsen. Dat is niet zomaar een gril, want tijdens het wandelen, de op en neer gaande bewegingen, maar ook door te trappen tijdens het fietsen, brengt je bloedsomloop op gang. De goede, licht schommelende hartslag tussen inspanning en ontspanning werkt als intervaltraining. Er worden verschillende spieren getraind, het uithoudingsvermogen sowieso. Dit alles verhoogt de behoefte aan energie en dat maakt je relatief snel hongerig. En de overvloed aan frisse lucht bevordert dat nog extra.

Vliegen en autorijden is anders

Het is niet te vergelijken natuurlijk, reizen met een auto of vliegtuig of wandelen en fietsen. Natuurlijk is onze bloedsomloop in beweging omdat er toch een verandering plaatsvindt, omdat we misschien gespannen en ook een beetje opgewonden zijn. Toch moet je tijdens lichamelijke activiteit zoals wandelen of fietsen anders eten dan wanneer je rustig in de auto of het vliegtuig zit.

Het ideale ontbijt voor een reis

Drink direct na het opstaan ​​een glas water om het vloeistofreservoir te vullen. En dan ongezoete thee. Kies dan ’s ochtends voor veel koolhydraten voor de reisdag, deze zijn vooral belangrijk om het lichaam te voorzien van de energie die het nodig heeft voor de dag. Een portie muesli met fruit voorziet de hersenen en spieren van de koolhydraten die ze nodig hebben.

LEESTIP: 10 Top vakantie boeken: Lees, mijmer en verwonder!

Het belangrijkste qua eten als je actief bent

Het belangrijkste is om onderweg niet te hartige dingen te eten, ook al heb je daar het meeste zin in. Ideaal zijn kleine tussendoortjes die de bloedsuikerspiegel op een constant niveau houden. Het belangrijkste voor het lichaam is dat er constant energie is, maar tegelijkertijd niets zwaars in de maag zit, zodat het lichaam tijdens het wandelen of fietsen niet veel energie nodig heeft om te verteren. Groentesticks of hardgekookte eieren zijn goed.

Is het eten onderweg belangrijker dan de drankjes?

Nee. Dit is een veel voorkomende misvatting. Als ze op pad gaan of zijn, denken velen vooral aan eten. Aan de andere kant is drinken veel belangrijker. Dit geldt overigens ook als je in de auto of het vliegtuig zit. Over het algemeen geldt, vooral als je buitenshuis en lichamelijk actief bent: Drink elke 10 tot 20 minuten ongeveer 150 tot 200 ml. En denk alsjeblieft niet: “Ik heb helemaal geen dorst.” Dorst betekent dat het lichaam al echt uitgedroogd is.

Als je dorst hebt is je lichaam al aan het uitdrogen

De beste voeding voor in de auto, trein of vliegtuig

Als je niet zo fysiek actief bent gelden in principe soortgelijke zaken. Dat betekent, regelmatig drinken. En kies bij het eten voor licht verteerbare dingen, fruit, groenten; niet te veel vet, daar word je onnodig loom van en dan is een reis of een vlucht des te inspannender.

LEESTIP: Wel of niet op vakantie – ontspannen kunnen we wel!

Eten als beloning

En bij aankomst, bijvoorbeeld op de bestemming van een wandeling of een fietstocht, zou je jezelf ook niet moeten belonen met ‘zware kost’. Want gebakken aardappelen, friet of dikke stukken vlees belasten alleen de spijsvertering en leveren nauwelijks vitamines of mineralen voor de stofwisseling in de spieren. Een warme soep is ideaal. Het verzadigt, zorgt voor vocht en brengt het uitgezwete natrium in evenwicht.

Het beste eten voor onderweg

Of het nu in de auto, trein, vliegtuig, tijdens het wandelen, fietsen, ravotten op het strand of het bezoeken van steden is: Ons lichaam heeft de juiste voedingsstoffen nodig om zich goed te voelen, zodat je je voor, tijdens en na je avontuur lekker voelt.

Beste eten voor onderweg

Wat moet je waarvoor wel of niet meenemen?

Fietstocht

+ Voor langere tochten een licht ontbijt: broodjes met Hüttenkäse, magere ham of jam.

+ Drink ’s ochtends veel thee of water.

+ Koolhydraatarme, vetarme snacks.

+ Rijpe bananen horen altijd thuis in de bagagetas.

+ Drink 1/2 tot 1 liter per uur tijdens de tour. Het beste: mineraalwater, vruchtensap, spritzer, vruchtenthee, alcoholvrij bier, het is isotoon.

+ Tijdens pauzes in restaurants koolhydraten in plaats van vet; ze geven snel energie.

+ 1 stuk taart als toetje.

x Brood met hittegevoelig beleg zoals smeerworst.

x Chocolade smelt veel te gemakkelijk in de zon.

Wandelen

+ Muesli, magere kwark en volkorenbrood zijn ideaal als ontbijt.

+ Onderweg kleine gerechten die de bloedsuikerspiegel constant houden, zoals gekookte eieren.

+ Gedroogd fruit is licht, geeft energie en veroorzaakt nauwelijks stress.

+ 1 Volkoren broodje levert tot 5 uur energie. Beleg: kalkoen, kaas, boter, komkommer.

+ Calorierijke sportrepen kunnen maaltijden vervangen.

+ 1-2 liter water.

+ Gemberthee verwarmt het lichaam en stimuleert de bloedcirculatie.

+ Alcoholvrij bier.

+ Erna soep, vullen en zoutverlies compenseren.

x Neem niets hartigs mee en/of eet het niet tijdens een pauze.

x Chocolade of zacht fruit wordt gemakkelijk geplet.

Vliegtuig

+ Je mag je eigen fruit of groenten meenemen! Snijd vooraf in kleine stukjes en vul een transparante doos.

+ Voor het instappen, maar na de veiligheidscontrole voordat je op het vliegtuig stapt koop en drink een flesje water. De lage luchtvochtigheid in de vliegtuigcabine is extreem uitdrogend voor huid en lichaam.

x Geen alcohol aan boord; dit verwijdert extra water uit het lichaam en verhoogt dus ook het risico op trombose. En: alcohol wordt door de luchtdruk langzamer afgebroken – naast een jetlag ligt er ook een kater op de loer.

x Yoghurt en dergelijke vallen onder de regel van één liter vloeistof voor handbagage.

Lange autorit

+ Voor de reis: Lichte, vetarme voeding. Stap altijd vol, maar niet overvol, in de auto.

+ Voldoende drankjes:1 tot 1,5 liter per persoon

+ Volkoren koekjes, gedroogd fruit, fruit en noten.

+ Bereid bakjes met appels, bananen of druiven voor – om te pakken, het morst niet.

+ Snijd groenten ook vooraf zodat ze tijdens het rijden met je vingers gegeten kunnen worden.

+ Combineer elke pauze altijd met wat beweging.

+ Eet elk uur wat verse groenten of fruit en drink voldoende.

x Vermijd bladerdeeg en zanddeeg: vet en kruimels.

x Van vet eten word je slaperig! Dus geen brood.

In de trein

+ Tegen opwaaiend zand is nauwelijks een remedie, dus neem alleen droog, niet plakkerig eten mee.

+ Groentesticks gemaakt van wortel, selderij, paprika en komkommer zijn ideaal. Daarnaast een dip in een afsluitbaar plastic doosje.

+ Veel drinken. 0,5 tot 1 liter per uur is nodig op warme zomerdagen.

+ Volkoren koekjes, muesli of fruitrepen zonder chocolade.

+ Bereid de meloenen en andere vruchten voor als hapklaar, verpak ze in bakjes. Behalve dat het heerlijk zoet is, zorgt fruit ook voor veel vocht dat het lichaam nodig heeft in de zomerse hitte.

x Chocolade en gummiberen kunnen niet tegen hitte.

x Spread die kan smelten, zoals kaas en leverworst, etc.

Aan het strand

+ Kleine porties fruit geven energie en zijn licht verteerbaar. Thuis niet in kleine stukjes snijden, gewoon afwassen en heel inpakken, dat blijft beter.

+ Appel en peer zijn ideaal omdat ze niet gevoelig zijn voor druk.

+ Volkoren koekjes zonder chocolade en zonder vulling.

+ Gedroogd fruit of noten; zijn snel in de mond, maakt je vingers niet plakkerig.

+ Een flesje water tegen de lage luchtvochtigheid.

x Liever geen brood. En zo ja, dan liever met harde kaas bijvoorbeeld.

x Camembert of smeerworst zijn niet lang houdbaar in de hitte zonder afkoeling.

x Geen geur-intensieve dingen zoals eieren, knoflookkaas, etc.

Steden bezichtigen

+ Veel drinken. Neem een ​​flesje water mee; vul deze tussendoor.

+ Noten, amandelen, geroosterde kikkererwten: vullen je en zijn niet te zwaar.

+ Balletjes gemaakt van gepureerde dadels, cacao, havervlokken en pindapuree: koop ze of maak ze zelf op dagtochten.

+ Knäckebröd of rijstwafels zijn licht, praktisch en geven snel goede energie.

Dit is het beste eten voor onderweg en als je rekening houdt met het eten tijdens een reis, of het nu vakantie of een dagtrip is, voel je je een stuk relaxter en kom je niet moe aan op je bestemming. Veel plezier!

Het beste van HELGA direct in je mail? Meld je aan voor onze nieuwsbrief.