Dit bericht kan affiliate links bevatten. Lees de disclaimer voor meer informatie.

Loopschoenen moeten goed zitten. Het veter strikken helpt daarbij. Drukt je schoen of zorgen ze voor irritatie tijdens het lopen? Soms is de reden hiervoor heel simpel, en hoef je alleen maar je loopschoenen anders te strikken.

In dit artikel:

We gaan weer joggen! Het is warm, de zon schijnt – dus trek snel je sportschoenen aan en ga het bos in.
De eerste meters voelen goed aan en je bent in goede vorm. Maar dan drukt het op je voet. Dus hurk je en knoop je de linkerschoen opnieuw vast en gaat verder.

De komende honderd meter lijkt alles goed te gaan. Maar dan weer hetzelfde probleem, dezelfde plek. Dus buk je weer, veter je je loopschoenen opnieuw, maar dit keer wat losser, gaat rechtop staan ​​en loopt verder. Een paar stappen later doet je linker wreef weer pijn. Je trekt de veters maar weer aan. Joggen is niets aan, je kunt het ritme helemaal niet vinden op deze manier. Gevolg: Laat maar!

Veter strikken

Wat kun je er aan doen?

Je vraagt je af of je nieuwe loopschoenen nodig hebt. Maar dat is het niet. Die zijn prima.

Anders veter strikken helpt

Probeer je loopschoenen eens anders te strikken. Met een nieuw vetersysteem verdwijnen de problemen vaak snel, ongeacht of de achterkant van de voet bekneld is, de bal van de voet pijn doet of de grote teen.

Een klein lipje kan je helpen

Veter strikken
Het lipje (tunneltje) op de tong van je schoen

Ken je dat lipje op de tong van je schoen? Dat kleine dingetje, wat je altijd over het hoofd ziet. Als de achterkant van de voet pijn doet, rijg dan ook hier de schoenveters door. Hierdoor komt de tong van de schoen iets omhoog en wordt de druk beter verdeeld.

Zou de oplossing zo simpel zijn?

Probeer het eens uit en misschien loop je je volgende run zonder pijn en zonder alle vervelende stops om de veters opnieuw te strikken. En wat veel belangrijker is: Je voelt je een stuk fitter zonder pijn en irritatie aan je voeten, en geniet van de ontspannende rust van het bos.
En het beste van alles: Je kunt je sportschoenen houden want ze passen ineens perfect!

Tips voor het correct veteren van je sportschoenen om pijn te voorkomen

Het drukt op de achterkant van de voet

Veter zoals gebruikelijk de schoen kruiselings van buiten naar binnen, maar laat een oogje in het midden weg.

Het maakt het ook makkelijker om de schoenveter aan de bovenkant van de tong door het lipje van de schoen te halen. Hierdoor komt de tong omhoog en wordt de druk op de achterkant van de voet beter verdeeld.

Het kleine lipje op de sportschoen is niet alleen een sieraad – het kan ook helpen om de wreef te ontlasten.

Pijn in de bal van de voet

Rijg de schoenveters in de onderste oogjes, sla dan twee oogjes over en rijg dan verder kruislings.

Bind opnieuw kruiselings vanaf de derde ogen van onderen. Hierdoor heb je veel meer ruimte in het voorste deel van de schoen en voorkom je drukpunten.

Brede voet of holle voet

Een parallelle vetersluiting helpt hier. Dat betekent: laat de gekruiste vetersluiting achterwege.

Dit vermindert de grip, maar geeft veel meer ruimte in de schoen.

De grote teen doet pijn

Veter strikken

Begin met veteren waar de grote (zere) teen is. Rijg nu diagonaal omhoog van het onderste oog naar het bovenste oog.

Ga verder met het veteren van de schoenveter diagonaal naar buiten (aan de kant waar de teen zit) en verticaal.
Deze techniek tilt het bovenmateriaal in het gebied van de voorvoet op, zodat de druk op de tenen of de voorvoet wordt verminderd.

LOOP CHECK

Pijn in je benen, heupen of rug?

De oorzaak kan een verkeerde uitlijning van de voet zijn. Een loopanalyse met een orthopedisch chirurg verduidelijkt dit en helpt bij het vinden van de juiste sportschoen.

De eerste indicatie van een ongezonde gang zijn de zolen van de schoenen: Als ze op verschillende manieren worden gedragen, is er waarschijnlijk een verkeerde uitlijning. Dit is te zien o.a. aan de slijtage van de onderkant van je schoenen.

Dit komt door:

  • Permanente, eenzijdige belasting (bijv. regelmatig aan één zijde dragen van zware lasten)
  • Te lang staan
  • Verzwakt bindweefsel (vaak erfelijk)
  • Obesitas
  • Ontstekingen van de gewrichten (bijv. reuma)
  • Verkeerd schoeisel

Tijdens een loopanalyse controleert de orthopedisch chirurg vervolgens:

  • of er stand-afwijkingen zijn in de benen (O of X)
  • hoe de loopstijl of de stand van de voeten eruit ziet
  • of er afwijkingen zijn in de wervelkolom, in het bekken of in de benen.

In dergelijke gevallen kunnen bijvoorbeeld sensomotorische inlegzolen en fysiotherapie helpen. Een hardloopanalyse laat ook zien wat voor soort sportschoen je nodig hebt.

Andere belangrijke criteria bij het kopen van loopschoenen zijn:

  • soort sport
  • de ondergrond
  • het lichaamsgewicht

Probeer het eens uit, check het eens en je zult weer met veel plezier ’s ochtends je loopschoenen aantrekken en genieten van de natuur.

Verwen je voeten eens wat vaker! Ze zullen je dankbaar zijn. Ga je naar de pedicure of naar de podotherapeut voor gezonde voeten?

Het beste van HELGA direct in je mail? Meld je aan voor onze nieuwsbrief.